pátek 25. září 2015

Trip Slovensko (12. 8. – 19. 8. 2015)

Slovensko je od nás co by kamenem dohodil a přesto se musíme přiznat, že jsme tam pořádně ještě nebyli. Když jsme se zhruba před rokem dočetli, že slovenská vláda zavádí pro studenty a důchodce z celé EU cestování vlakem zdarma, konečně jsme se rozhoupali k prozkoumání země našich bratrů. Letošní léto je poslední, kdy jsme oba studenti, takže nebylo moc času na odkládání. Sbalili jsme tedy krosnu, potvrzení o studiu a vyrazili jsme na východ.

Jak na cestování zdarma

Úvodem jsme se rozhodli napsat pár řádků o možnostech cestování vlakem zdarma, protože se to ve finále ukázalo jako pěkný oříšek a málem jsme jeli s nepořízenou zpátky do Prahy.

O co se tedy jedná a jak na vyřízení průkazky?

Slovenská vláda zavedla jízdné zdarma  pro důchodce a studenty z celé EU. Tato výhoda se týká zhruba 50 % populace a předběžné odhady ukazují, že stát bude muset drahám doplácet zhruba 360 milionů Kč ročně. Jízdné se týká jízdenek v druhé třídě a vlaků ZSSK. Nárok na slevu tedy mají děti do 15 let, žáci a studenti denního studia do 26 let, lidé na invalidním, předčasném, sirotčím, vdovském či sociálním důchodu a starobní důchodci nad 62 let, kteří zároveň mají občanství v EU. Pozor, sleva neplatí automaticky, je potřeba si vyřídit průkazku. Cestování zdarma je možné i o víkendech a letních prázdninách.

K vyřízení průkazky je potřeba:

• občanský průkaz/pas
  • potvrzení o studiu
  • školou vyplněnou žádanku ZSSK
  • fotografie o rozměru 2x3 cm (může být vytištěná na tiskárně, stačí černobíle, ale tento rozměr MUSÍ být přesný).
    POZOR nejedná se o klasickou pasovou fotografii, ta je větší!

Jak zažádat o průkaz?

Průkaz nelze vystavit online!
Nejrychlejší je tedy podat žádost na přepážce „Komplexní vybavení cestujících“ (např. Bratislava), kde průkaz vystaví ihned na počkání.
Připravte si taky pevné nervy, jelikož pokladní (Bratislava) mají evidentně velké problémy s vystavením průkazů Čechům a dělali nám pěkné nepříjemnosti a naschvály. Nakonec ale pravda zvítězila a my mohli vyrazit prozkoumat Slovensko. :-)
Obdržíte zaletovanou papírovou průkazku se svojí fotkou a můžete si vesele „nakupovat“ jízdenky zdarma. Mělo by být přibližně 400 libovolných jízdenek na osobu ročně. Bohužel si před každou cestou musíte vyzvednout platný lístek, který potom společně s papírovou průkazkou předložíte průvodčímu ve vlaku. Front u přepážek se tedy nezbavíte a navíc je často potřeba mít zakoupený lístek na konkrétní čas (platí pro rychlíky)! Samozřejmě je možné nakoupit jízdenky na několik dní dopředu, ale vždy musíte sdělit i čas, kdy chcete jet, což je značně omezující. Pokud byste nastoupili na zastávce bez obsluhy, lístek vám vystaví zdarma průvodčí až ve vlaku. Místenky se musí doplácet a na Slovenku jsou opravdu oblíbené, takže na delší trať by se to možná i vyplatilo.

vzor průkazky // specimen card
zdroj: www.dobrydeal.cz/

DEN 1: Bratislava

Autobusové či vlakové spojení Praha – Brno – Bratislava je poměrně časté a cesta rychlá, takže jsme v devět hodin vyrazili za 289 Kč/osoba se Studentem z Prahy z Florence a v poledne jsme byli již v Bratislavě. Cesta byla příjemná jako vždy a utekla nám velmi rychle. V Bratislavě jsme měli zamluvený hotel. Celý náš výlet byl na poslední chvíli, takže jsme ubytování sháněli den před odjezdem a velká část hotelů byla buď plná nebo dost drahá. Byli jsme tedy ubytování v Hotelu Turist vzdáleném asi 3 km od centra za 1 875 Kč za dvě noci pro dva. Hotel bychom nicméně nepřáli ani největším nepřátelům, byli jsme velmi zklamaní. Příšerné postele, vybavení, nefunkční Wi-Fi, nepříjemná recepční… Nikdy víc.
V Bratislavě jsme narazili na dva podniky, které nás zaujaly a určitě bychom se do nich vrátili. Prvním je cukrárna Koun s vyhlášeným gelatem. Zmrzlina byla opravdu výborná, domácí a velká! Jedna lopatka vyšla na 1,20 EUR a určitě stála za to. Jen pozor, v pondělí je zavřeno. Další tak trochu hipster kavárnou, která nás ihned očarovala svým pohodovým interiérem a milými zaměstnanci je Urban House. Ceny zde jsou trošku vyšší (Iced Latte za 2,60 EUR), ale vše bylo opravdu výborné a prostředí hrozně příjemné. Plus jsme dostali lahev vody zdarma, což bylo velmi milé a chválíme. Jen tak dál. :-)
Bratislava nás trochu zklamala. Samotné centrum bylo hodně malinké a moc k vidění tu nebylo. Výlet na jeden den stačí a to můžete spát do oběda a večer stihnete ještě kino. Za zmínku ale určitě stojí Bratislavský hrad, který se tyčí nad městem na levém břehu Dunaje a je z něj pěkný výhled na město. Hradu dominuje monumentální stavba bývalého královského paláce tvořící neodmyslitelné panorama hlavního města Slovenska. Otevírací doba: 10.00 až 18.00 hod (pondělí zavřeno). Vstup: dospělý 7 EUR, student 4 EUR. Poté si určitě projděte Staré Město. My začali u Michalské brány, pod kterou je rozcestník se vzdálenostmi do různých světových metropolí a poté se vydali dále do Panské ulice, na jejímž konci je aktuálně jeden z nejznámějších symbolů Bratislavy – „Čumil“, neboli bronzová socha lezoucí z kanálu. Od Čumila jsme šli Rybářskou bránou k historickému centru s kašnou a Starou radnicí, která je dokonce nejstarší radnicí na Slovensku.

Michalská brána // Michal´s Gate

rozcestník do světových metropolí // a signpost

obchod se suvenýry // a souvenir shop

Bratislavský hrad // Bratislava Castle

výhled na Bratislavu // a view of Bratislava

socha "Čumila" // a golden statue

bratislavské náměstí a kašna // Bratislava square and fountain
bratislavské náměstí a kašna // Bratislava´s square and fountain

Urban House

cukrárna Koun // ice cream shop "Koun"

DEN 2: Piešťany, Trenčín

Ráno jsme po skoro dvou hodinovém vyjednávání a dohadování zařídili průkazky na vlak a vyrazili jsme do Piešťan a Trenčína. Chtěli jsme výlet blízko Bratislavy, abychom nemuseli každý den přespávat jinde. Piešťany nám byly známy jako pěkné lázeňské město a jelikož leží jen kousek od Bratislavy, chtěli jsme ho navštívit. Ovšem zklamání bylo obrovské. Malé nudné město, poloprázdné, nemá co nabídnout. Opravdu bída. Po návštěvě Mariánek, Luhačovic, Varů a  podobně jsme se těšili na ochutnání několika pramenů, proto jsme byli v šoku, když nám na informacích (svépomocí jsme nebyli schopni jakýkoliv pramen vůbec najít) sdělili, že je tu jen jeden. Vyprahlí ve čtyřiceti stupňovém pařáku jsme došli k pramenu, abychom zjistili, že pramen má 60° C. A je hnusný. Opravdu hnusný. Prošli jsme se tedy kolem řeky a jeli do Trenčína. Za zmínku tedy stojí maximálně socha Milenců u Kolonádového mostu a výše zmíněný pramen.

město Piešťany // "Piestany" city
město Piešťany // "Piestany" town

ozdravný pramen // healing spring

park // a park

Kolonádový most // Glas Bridge on river Vah

socha Milenců // statue of lovers

Trenčín nás na druhou stranu velmi mile překvapil. Možná to po Piešťanech nebylo tak těžké, ale přeci jen – krásný výhled na majestátný hrad, zajímavé náměstí a plno dobrých kaváren. Krása. Navštívili jsme kavárnu Paddock s venkovním posezením s překrásným výhledem na hrad a výborným ledovým kafem (asi 1,60 EUR). Můžeme doporučit. Jen zde neměli žádné dezerty. :-( Hned u „naší kavárny“ jsou umístěny lavičky deseti domácích hokejistů – a speciální obří lavička pro Zdena Cháru. Dále stojí za zmínku náměstí se zajímavou kašnou vodníka, městskou věží a synagogou. Po prohlídce města jsme se vydali po starobylých dřevěných Farských schodech nahoru k Farskému kostelu a Trenčínskému hradu. K prohlídce hradu můžete zvolit dvě délky prohlídky nebo prohlídku pouze venkovní části hradu bez průvodce. Tu jsme zvolili my. Otevírací doba: 9.00 až 17.30 hod. Na hradním nádvoří je zajímavá 80 m hluboká Studna lásky a je zde krásný výhled na město. Prohlídka samotného exteriéru hradu nám trvala aspoň hodinu a v ceně byl vstup i do podzemí, kde byla výstava draků a do zbrojnice. Z Trenčína jsme poté jeli něco přes hodinku zpět do Bratislavy.

Trenčínský hrad // Trencin Castle

hradní nádvoří // castle courtyard

Studna Lásky // The Well of Love

výhled na Trenčín // a view of Trencin

Štúrovo náměstí // main square in Trencin

fontána s Vodníkem // a fountain in Trencin

DEN 3: Bratislava, Valaská

Dopoledne jsme si dali relax na hotelu, naobědvali jsme se v Urban House a znovu jsme si prošli centrum Bratislavy. Odpoledne nás už čekala cesta do Banskobystrického kraje k našim příbuzným, kde jsme měli v plánu přespat další dvě noci. Cesta se díky četným zpožděním protáhla a do Valaské jsme dorazili až kolem osmé večer. Strávili jsme příjemný večer v restauraci s příbuznými a těšili se na další den a konečně na slovenskou přírodu. Valaská je malá vesnička kousek od Banské Bystrice a příroda a panoramata okolo jsou velmi krásná.

DEN 4: Nízké Tatry

Byla sobota a byl to jeden z nejlepších dní z našeho tripu. Ráno jsme posnídali u příbuzných, prošli si staré i méně staré rodinné fotky a potom jsme vyrazili na Chopok (2 024 m n. m.), což je třetí nejvyšší vrchol Nízkých Tater. Vrchol nabízí panoramatický výhled na Vysoké Tatry, Liptov a údolí Hronu. Velké díky patří Mirce, která nás ochotně dovezla k tomuto „kopci“, kam se jinak bez auta dostanete jen horko těžko, a hlavně také za to, že nás odradila od trmácení se z Hrochotě do Kyslinek, což by nakonec třeba taky nebylo špatné, ale Chopok byl určitě lepší. Na vrchol jsme jeli lanovkou  (převýšení 1 000 m, takže bychom to určitě ušli, ale odpoledne jsme měli ještě jiné plány). Obousměrná jízda lanovkou stála 19 EUR dospělý, 16 EUR student, 14 EUR dítě. Na samotném vrcholu se nachází restaurace s WC a Wi-Fi zdarma a poté krásná necelé dva kilometry dlouhá procházka po hřebenech s dech beroucími panoramaty.
Spěchali jsme zase zpátky dolů, abychom ve čtyři stihli poslední prohlídku Bystrianské jaskyně. Jedná se o krápníkovou jeskyni v Nízkých Tatrách s mnoha zajímavými útvary a o celkové délce asi 3 km, z čehož turistům je zpřístupněno 600 m. Prohlídka trvala asi 45 min a byla velmi příjemná. Otevírací doba: 9.00 až 17.00 hod. Vstup: dospělý 5 EUR, student 4 EUR, děti do 15 let 2,5 EUR.
Večer jsme s našimi příbuznými zakončili ve Zbojské Salaši, což bylo třešničkou na velmi vydařeném dni. Zbojská Salaš je postavena na počest legendy o zbojníkovi Jakubovi Surovcovi z 18. století. Najdete zde dobovou restauraci, kde jsme ochutnali výborné halušky se zelím a slaninou (asi 3,40 EUR) a mnoho jiných aktivit, jako jízdu historickými auty či  různá představení.

Chopok (2 024 m n. m.)

Nízké Tatry // Low Tatras

lanovka // cableway

Zbojská Salaš // a chalet "Zbojska Salas"
Zbojská Salaš // chalet "Zbojska Salas"

halušky se zelím a slaninou // potato dumplings with cabbage and bacon

DEN 5: Košice

Další den jsme si přivstali, abychom mohli vyrazit na dlouhou cestu do Košic. Košice jsou druhým největším městem Slovenska a metropolí východního Slovenska, zároveň byly v roce 2013 Evropským hlavním městem kultury. Ubytovaní jsme byli v Penzionu Platz za 1 753 Kč pro dva na dvě noci. Penzion byl úplně v centru a byl útulný a čistý. Nicméně standardní pokoje byly bez oken pouze s klimatizací! Naše klimatizace začala večer propouštět a měli jsme tedy „štěstí“, že nás přesunuli do luxusnějšího apartmánu s oknem a vanou. :-)
Hned odpoledne jsme chtěli vyzkoušet nějakou místní cukrárnu a bylo z čeho vybírat. Náměstí je vyloženě plné kaváren a restaurací s venkovním posezením. My zvolili cukrárnu Aida, která byla přeplněná a nabízela domácí dezerty. Bohužel jsme byli zklamaní a cukrárnu doporučit nemůžeme. Espresso stálo kolem 1 EUR a dezerty taktéž, což bylo asi jediné pozitivum. Dále jsme na náměstí ochutnali pizzu v podniku Big Pizza, jejíž cena byla šokující, nicméně naprosto odpovídající. Také nemůžeme doporučit, maximálně jako rychlé jídlo z nouze. Kousek pizzy za 0,5 EUR.
Všechno zajímavé v Košicích naleznete podél Hlavné ulice. Hlavní dominantou je dóm sv. Alžběty. Gotická katedrála svaté Alžběty Durynské je největší kostel na Slovensku s celkovou plochou 1200 m2. Z věže je výhled na celé město. Vstup do věže: 1,40 EUR. Hned za Alžbětou je gotický kostel sv. Michala, který je společně s katedrálou zapsán na seznamu UNESCO. V městském parku je zpívající fontána, Štátne divadlo a za ním kašna se znameními zvěrokruhu.

zpívající fontána // The Singing Fountain in Košice

dóm sv. Alžběty // St. Elisabeth Cathedral

kostel sv. Michala // St. Michael Chapel

cukrárna Aida // cake shop "Aida"

DEN 6: Spišský hrad

Následující den jsme se vydali do Spišských Vlachů a z nich pěšky (asi 10 km) na Spišský hrad. Cestou jsme šli přes vesnici Žehry, odkud jsme odbočili po žluté k hradu a musíme říct, že to byla snad nejhorší turistická značka v našem životě. Cesta byla naprosto děsná, neupravená a velmi špatně značená. Ještě, že jsou ty smartphony! Spišský hrad je jedna z nejrozsáhlejších hradních zřícenin na Slovensku z 12. století. Zřícenina hradu nás příjemně překvapila. Hodně tomu přidaly pravidelné prohlídky s průvodci (každou půl hodinu), které trvaly asi 40 minut a byly opravdu zajímavé a vtipné. Měli jsme štěstí na průvodčího, což dělá hodně :-). A navíc, v podhradí je dostupná Wi-Fi zdarma. :-D Než jsme si celou zříceninu prošli, zabralo nám to minimálně dvě hodiny. Nazpátek jsme už ale raději jeli do Spišských Vlachů autobusem. Otevírací doba: 9.00 až 18.00 hod. Vstup: dospělý 6 EUR, student 4 EUR, dítě do 18 let 3 EUR.
vesnice Žehry // small village "Zehry"

Spišský hrad // Spis Castle

DEN 7: Štrbské a Popradské pleso

Poslední celý den jsme si nechali na Vysoké Tatry, konkrétně na ledovcová jezera, kam jsme se těšili nejvíce. Příroda je zde opravdu úžasná. Už když jsme opouštěli Košice, tak se nám každou chvíli ukazovala čím dál zajímavější panoramata. Večer předem jsme si na poslední chvíli zamluvili ubytování ve Vila Kamila v obci Štrba. Oblast Štrby nebyla ohledně ubytování zrovna vstřícná. Plno míst již bylo obsazených a nebo nás na jednu noc nechtěli ubytovat (ano, také jsme nevěřili, že je to možné). Vila Kamila byla nakonec úžasnou volbou. Vila byla rodinného charakteru s ohromně přátelským panem majitelem. Pokoj byl čistý, dokonce nás do něj pustili již v 10.00 ráno a Wi-Fi frčela snad ještě rychleji, než u nás doma, parádička. :-D Na jednu noc jsme platili jen 685 Kč za pokoj pro dva, protože léto je zde mimosezónní. :-)
Kolem 11 hodiny jsme už byli připraveni vyrazit zubačkou na Štrbské pleso. Dokonce i na zubačku platily studentské průkazky na vlaky zdarma. Cesta zubačkou trvala asi 15 minut a my se ocitli přímo u jezera. Počasí nám bohužel moc nepřálo a trošku pršelo, ale i tak to byla krásná podívaná. Prošli jsme se kousek kolem jezera, poslali pohledy a vydali se po červené na menší pěti kilometrovou túru k Popradskému plesu. Odhadovaný čas chůze byl hodina a pět minut, ale asi jsme extra pomalí nebo to měli špatně spočítané, protože jsme šli asi dvě hodiny a stále se obraceli na mapy v telefonu s otázkou - „Už tam budeme?“. Nicméně Popradské pleso bylo snad ještě krásnější než Štrbské a nemohli jsme se nabažit fotek a pohledů na něj. Obešli jsme ho celé a poté se vydali zpět po modré (po silnici, cesta byla mnohem rychlejší) na zastávku Popradské pleso. Odtud jsme se svezli jednu zastávku vlakem na Štrbské pleso, kde jsme přesedli na zubačku a vydali se zpět do Vily.
Jediným podnikem, který jsme vyzkoušeli byla „restaurace“ U Lenky ve Štrbském plese, která nám byla doporučena na základě toho, že zde vaří polední menu. Meníčko vyšlo asi na 3,30 EUR pro jednoho včetně polévky a nápoje. Oproti jiným cenám v okolí to bylo fajn, ale jídlo nic moc. A o prostředí, čistotě a obsluze se raději nebudeme zmiňovat. Příště bychom si možná raději přivezli rohlíky, ale to by ve Štrbě musel být nějaký obchod, že… :-D

zubačka // a cog railway

Popradské pleso // Poprad Lake

DEN 8: Návrat domů

Ráno jsme vstávali velmi brzy a vydali jsme se na šesti hodinovou cestu do Bratislavy, odkud jsme jeli opět Studentem zpět domů. :-)

Trip po Slovensku se nám vydařil a jsme moc rádi, že jsme jeli. Naprostá pecka je jízdenka na vlak zdarma, která nám ušetřila nemalé výdaje. Určitě doporučujeme všem studentům či aktivním důchodcům! :-) Cesta do Bratislavy je cenově přijatelná a po Slovensku se už pohybujete úplně zadarmo. Jedinou nevýhodou je nedokonalé železniční pokrytí obzvláště v horách, proto jsme do hor jen „nakoukli“ a určitě bychom Vysoké Tary navštívili rádi znovu, již autem a zcela nezávisle. Příroda je zde opravdu nádherná! Co se týče měst a jiných pamětihodností, nejvíce se nám líbily Košice a Trenčín, Bratislava pro nás byla lehkým zklamáním. Taky nás trochu překvapilo, že je na Slovensku snad úplně vše dražší, než u nás v Česku. Není to tak, že by si to člověk nemohl dovolit, ale přeci bychom jen očekávali ceny nižší nebo stejné jako u nás. A posledním bodem, co musíme zmínit, byli nepříjemní lidé - zaměstnanci. Samozřejmě je to o lidech, ale tolik nepříjemných lidí, ať už v obchodech, pamětihodnostech, vlacích, hotelech, … jsme během našich cest ještě nezažili.

Kalkulace

Týden na Slovensku nás ve finále na úplně malé peníze nepřišel, což nás docela překvapilo. Když člověk vezme v potaz cestování zdarma, minimum výdajů za vstupy či památky a dvě noci u příbuzných, tak je to opravdu zajímavé. Nicméně týden na Slovensku pro dva vyšel na 8 244 Kč, což dělá 4 122 Kč pro jednoho.

Nezbytné
Jídlo 2 304 Kč
Nákupy 69 Kč
2 674 Kč
CELKEM: 8 244 Kč (2 osoby)

Tipy

• Pro navigaci po Slovensku doporučujeme spíše mobilní aplikaci Maps.me, než Mapy.cz. Maps.me zná více cest a celkově nám mapa přišla podrobnější.
  • Pro offline vyhledávání, nejen vlakových spojů, doporučujeme mobilní aplikaci CG Transit offline jízdní řády. První měsíc je na vyzkoušení zdarma a funguje bez Internetu.
  • Další mobilní aplikace naleznete v našem seznamu.